Калібрування монітора,
профілювання принтера
Hende.kiev.ua - послуги з калібрування
монітора і створення icc-профілю монітора,
послуги з профілювання принтера, у Києві.
Досвід - більше 9 років.
Контакти: (067) 1287851, Руслан.
E-mail: superkolir@gmail.com
Копіювання суворо забороняється.
Про калібрування монітора
Вартість калібрування моніторів у Києві
Інструкції про відновлення підключення калібровки і профілю монітора
Верифікація калібрування монітора
Вибір ips монітора
Вибір ips ноутбука
Короткий аналіз ринку моніторів
10 bit Монітор
Перевірка монітора онлайн
Налаштування MPC HC
Вартість створення 3D-LUT для DaVinci Resolve
Вартість профілювання екрана планшета
Калібрування телевізора у Києві
Про профілювання принтера
Вартість профілювання принтера у Києві
Про сублімаційний друк
Тестова шкала, як друкувати з Photoshop
Тестова шкала, як друкувати з ACPU
Експериментальна настройка драйвера принтера
Підготовка фото для друку в фотошопі
та друк фото
Як правильно налаштувати Фотошоп
Що робити, якщо принтер почав друкувати погано?
Екранна кольоропроба, soft proofing
Приміщення для роботи з кольором,
digital darkroom
Лампи для освітлення житлових приміщень
Перевірка колірного зору
Про вимірювальні інструменти
для калібрування і профілювання
Термін використання колориметра, спектрофотометра
Вартість створення матриці корекції
для колориметра
DCP-профіль для ACR і Lightroom
Система керування кольором, терміни, визначення
Новини: Livejournal Facebook


Приміщення для роботи з кольором, digital darkroom


ЗМІСТ
1. Елементарні рекомендації по облаштуванню робочого місця для роботи з кольором.
2. Про денне світло у кімнаті кольорокоректорів.
3. Приклади облаштування робочого місця кольорокоректора.
4. ISO 12646, ISO 3664.
5. Яскравість освітлення в приміщенні.
6. Колірна температура ламп освітлення (Color temperature).
7. Приклади ламп освітлення для digital darkroom, Ra (CRI) від 90 і більше.
8. Лампи для освітлення житлових приміщень.
9. Color Rendering Index або Ra (CRI).
10. CQS (Color Quality Scale).
11. Метамеризм.
12. Контроль на відповідність освітлення стандартним вимогам перегляду.
13. Настільні панелі для перегляду кольоропроб, бокси для перегляду об'ємних предметів.


1. Елементарні рекомендації по облаштуванню робочого місця для роботи з кольором
Дотримуватись всіх рекомендацій складно, але можна зробити хоча б елементарні речі:
а) ізолювати приміщення від яскравого сонячного світла: щільно закрити на вікнах жалюзі чи штори;
б) поставити монітор по можливості якомога далі від вікна;
в) прибрати з поля зору дзеркала, блискучі або яскраво забарвлені предмети, чим більш нейтральним буде забарвлення оточуючих поверхонь (стіни, стеля, меблі), тим краще;
г) освітлення кімнати не повинно мати помітного забарвлення.


2. Про денне світло у кімнаті кольорокоректорів
Щоб мінімізувати перепади освітлення у приміщенні протягом дня, бажано, щоб у кімнаті кольорокоректорів не було вікон.
Якщо ж вікна є, тоді компромісне рішення - дуже щільно закрити на вікнах жалюзі (а ще краще - якщо вікна будуть закриті щільними сірими шторами або спеціальними ролетами).
Взагалі, робоче місце на балконі, або у кімнаті з вікном від стелі до підлоги - дуже погане рішення, особливо, якщо це сонячна сторона. Тоді навіть жалюзі чи штори не захистять, у сонячний день світла все одно буде забагато і працювати в таких умовах ви просто не зможете, єдиний вихід - перейти в іншу кімнату, де значно менше світла.

Зауваження. З будь-якого правила є виключення.
Наприклад, потрібно переглянути віддруковане на папері зображення, але приміщення обладнане люмінесцентними лампами з супермаркету з низьким значенням Ra (CRI). Що ж робити в такому випадку? Відповідь: в цьому випадку переглядати роздруковане на папері зображення краще біля відкритого вікна (вдень).


3. Приклади облаштування робочого місця кольорокоректора
У приміщенні для роботи з кольором стіни, стеля, меблі повинні мати забарвлення нейтральних відтінків (відтінків сірого).
Навколо монітора не повинно бути яскраво забарвлених поверхонь.

В полі зору оператора не повинно бути дзеркал чи блискучих предметів.
Освітлення не повинно мати помітного забарвлення (про вимоги до ламп освітлення буде далі).

digital darkroom

Малюнок 1. Приклад правильного облаштування робочого місця. В полі зору оператора присутній лише сірий колір (або відтінки сірого). Фотографія на екрані виглядає цілком природно.


digital darkroom digital darkroom

Малюнок 2. Приклади неправильного облаштування робочого місця.
Приклад 1:
в полі зору оператора присутній великий чорний об'єкт (тобто такий, що відбиває світла менше, аніж випромінює чорна точка монітора), або ж дуже мало світла у приміщенні. Як наслідок - фотографія на екрані виглядає світліше.
Приклад 2:
в полі зору оператора присутній великий білий об'єкт (тобто такий, що відбиває світла більше, аніж випромінює біла точка монітора), або освітлення у приміщенні занадто яскраве. Як наслідок - фотографія на екрані виглядає темніше.


digital darkroom digital darkroom

Малюнок 3. Приклади неправильного облаштування робочого місця.
Приклад 1:
в полі зору оператора присутній великий оранжевий об'єкт (або приміщення освітлене світлом з оранжевим забарвленням). Як наслідок - фотографія на екрані виглядає синюватою.
Приклад 2:
в полі зору оператора присутній великий зелений об'єкт (або приміщення освітлене світлом з зеленим забарвленням).
Як наслідок - фотографія на екрані виглядає червонуватою.


4. ISO 12646, ISO 3664
Існують міжнародні стандарти:
ISO 12646 - "Graphic Technology - Displays for Color Proofing - Characteristics and Viewing Conditions" - поліграфія (наприклад, якщо потрібно візуально порівнювати зображення на екрані і надруковане зображення).
ISO 3664 "Viewing Conditions - for Graphic Technology and Photography" - web-дизайн та обробка зображення на екрані (але без потреби порівнювати зображення на екрані і надруковане зображення).

Деякі ключові вимоги цих стандартів:
- в приміщенні не повинно бути вікон, якщо є вікна, їх потрібно максимально щільно закрити;
- джерело світла у приміщенні CIE D50, індекс кольоропередачі джерела світла
(ISO 3664 - 90 і більше, ISO 12646 - 95 і більше), наприклад, Philips MASTER TLD90 Graphica950;
- інтер'єр приміщення у світло сірих тонах L*=74;
- навколо монітора не повинно бути яскраво забарвлених поверхонь;
- в полі зору оператора не повинно бути дзеркал чи блискучих предметів;
- цільові параметри для монітора (ISO 3664 - CIE D65, 75-160cd/m2, ISO 12646 - CIE D50, 80-160cd/m2);
- регулярна перевірка на відповідність усім вимогам стандарту.


5. Яскравість освітлення в приміщенні
Відповідно до ISO 12646 Luminance (Lux) має бути в межах:
47-94 Lux (для монітора 120 cd/m2),
55-110 Lux (для монітора 140 cd/m2),
63-126 Lux (для монітора 160 cd/m2).


6. Колірна температура ламп освітлення (Color temperature)
Корельована колірна температура вимірюється у Кельвінах.
Згідно рекомендацій стандартів ISO 3664 та ISO 12646 колірна температура ламп освітлення
у приміщенні для роботи з кольором (digital darkroom) має становити 5000K (CIE D50).

Зауваження! Ці рекомендації не підходять для ламп для освітлення житлових приміщень.
Для освітлення житлових приміщень як правило рекомендують лампи з колірною температурою 2700К або 3000К (тепле світло, м'яке світло, warm white). Наприклад, ймовірно найкращі LED-лампи IKEA Ledare мають колірну температуру 2700К (більшість ламп IKEA Ledare).
Для освітлення офісів як правило рекомендують лампи з колірною температурою 4000К (холодне світло, біле світло, cool white).


7. Приклади ламп освітлення для digital darkroom, Ra (CRI) від 90 і більше
Віповідно до ISO 12646 у приміщенні для роботи з кольором (digital darkroom) для освітлення оптимально використовувати спеціальні лампи освітлення, з корельованою колірною температурою 5000К та індексом кольоропередачі Ra (CRI) від 95 і більше.
Наприклад такі люмінесцентні лампи:
GRAPHICLITE® 100 COLOR VIEWING LAMPS (Color Rendering Index =95),
JUST Normlicht Color Control Daylight 5000 proGraphic (Color Rendering Index =98),
Osram COLOR proof T8 W/950 (Color Rendering Index =98),
Philips MASTER TL D 90 Graphica 950 (Color Rendering Index =98).

Віповідно до ISO 3664 у приміщенні для роботи з кольором (digital darkroom) для освітлення оптимально використовувати спеціальні лампи освітлення, з корельованою колірною температурою 5000К та індексом кольоропередачі Ra (CRI) від 90 і більше.
Для менш вимогливих користувачів можуть підійти лампи з індексом кольоропередачі Ra (CRI)
Наприклад:
Philips MASTER TL D 90 De Luxe 950 (Color Rendering Index =93),
Osram LUMILUX DE LUXE T8 W/954 (Rated Color Rendering Index >=90, Color Rendering Index >90).

Зауваження:
по-перше, такі люмінесцентні лампи можна придбати хіба що у деяких продавців поліграфічного обладнання (інформацію, де можна придбати такі лампи, уточнюйте на сайті виробника ламп);
по-друге, люмінесцентні лампи знімають з виробництва, можливо десь ще продають залишки, можливо якийсь виробник ще виготовляє такі лампи, уточнюйте на сайті виробника ламп.

Зауваження, з часом люмінесцентні лампи "старіють", зменшується Ra (CRI), змінюється колірна температура білої точки. Тому час від часу старі люмінесцентні лампи варто замінювати (залежить від експлуатаційних режимів, орієнтовно кожні 6 місяців, загалом, уточнюйте у виробника ламп).

Зауваження, якщо у вас кілька кімнат чи робочих місць для кольорокоректорів, необхідно, щоб всі ці кімнати чи робочі місця були обладнані однаковими лампами освітлення.


8. Лампи для освітлення житлових приміщень
Про це читайте на сторінці: Лампи для освітлення житлових приміщень .


9. Color Rendering Index або Ra (CRI) - індекс кольоропередачі (загальний індекс передачі кольору).
Визначається як міра ступеня відхилення кольору об'єкта, освітленого даним джерелом світла, від його кольору при освітленні еталонним джерелом світла такої ж колірної температури.

Приклади:

Малюнок 1.
люмінесцентна лампа Philips MASTER TL D 90 Graphica 950
Верхній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені еталонним світлом з колірною температурою 4460К.
Нижній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені тестовим джерелом світла.
Тестове джерело світла: люмінесцентна лампа Philips MASTER TL D 90 Graphica 950,
Ra (CRI) 97, колірна температура: 4460K.


Малюнок 2.
LED-лампа Videx VL-A60e-09274
Верхній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені еталонним світлом з колірною температурою 3910К.
Нижній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені тестовим джерелом світла.
Тестове джерело світла: LED-лампа Videx VL-A60e-09274, Ra (CRI) 82,
колірна температура: 3910K.


Малюнок 3.
noname люмінесцентна лампа
Верхній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені еталонним світлом з колірною температурою 4200К.
Нижній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені тестовим джерелом світла.
Тестове джерело світла:
noname люмінесцентна лампа, Ra (CRI) 34,
колірна температура: 4200K.


Параметр Color Rendering Index або Ra (CRI) запропонований CIE у 1965році.

Для визначення Ra (CRI) джерела світла, фіксуються відхилення 14 еталонних кольорів (ці кольори визначені у стандарті DIN6169), які спостерігаються при направленні тестованого джерела світла на еталонні кольори. Параметр CRI розраховується як середнє арифметичне перших восьми індексів передачі кольору (R1-R8).

Приклади основних тестових еталонних кольорів:
TCS01 Light greyish red,
TCS02 Dark greyish yellow,
TCS03 Strong yellow green,
TCS04 Moderate yellowish green,
TCS05 Light bluish green,
TCS06 Light blue,
TCS07 Light violet,
TCS08 Light reddish purple.
Приклади додаткових тестових еталонних кольорів:
TCS09 Strong red,
TCS10 Strong yellow,
TCS11 Strong green,
TCS12 Strong blue,
TCS13 Light yellowish pink,
TCS14 Moderate olive green.
Інколи використовується ще й такий додатковий 15-й тестовий колір:
TCS15 Japanese Skin (цей колір відсутній у стандарті DIN6169).

Перші вісім основних еталонних кольорів - це ненасичені кольори, які менш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром.
Шість додаткових еталонних кольорів - це насичені кольори, які було додано в набір еталонних кольорів у 1974році, ці насичені кольори більш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром.
Відповідно, індекси кольоропередачі шести додаткових еталонних кольорів можуть бути істотно нижчі, аніж у перших восьми еталонних кольорів. Для так званих білих світлодіодів особливо низьким може бути індекс кольоропередачі 9-го еталонного кольору (TCS09, Strong red, насичений червоний колір).

Ra (CRI) згідно ISO 3664 > 90,
Ra (CRI) згідно ISO 12646 > 95. Спеціальні індекси передачі кольору для насичених кольорів R9-R14 повинні бути не нижче 85.

Головні недоліки методики CRI:
- використання ненасичених кольорів (які менш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром),
- усереднення індексів R1-R8 (це може призводити до того, що навіть сильний колірний зсув для одного зразка не істотно вплине на середнє значення, отже загальний індекс кольоропередачі залишиться високим).
На жаль, в деяких випадках за допомогою CRI не можна визначити якість джерела світла, наприклад для світлодіодів.

Національним інститутом стандартів і технологій США (NIST) була запропонована нова методика оцінки якості кольору - CQS (Color Quality Scale).


10. CQS (Color Quality Scale)
При вимірюваннях за методикою NIST, замість індексу Ra використовується індекс Qa.
Індекс Qa визначається на основі 15 більш насичених еталонних кольорів (VS1-VS15), які більш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром.
CQS визначається як корінь з суми квадратів колірних зсувів для кожного з 15 еталонних кольорів, відповідно, сильний колірний зсув навіть для одного зразка істотно зменшить загальний індекс кольоропередачі.
NIST рекомендує використовувати дві модифікації індексу Qa:
Qf (Color Fidelity Scale) - штрафує за будь-які відхилення кольору (у тому числі і збільшення насиченості) знижуючи індекс, може рекомендуватись для вибору освітлення: фарб, зразків барвників, тканин, студій художників, 
QP (Color Preference Scale) - штрафує за зміну тону та зменшення насиченості зменшуючи індекс, але заохочує збільшення насиченості збільшуючи індекс, може рекомендуватись для вибору освітлення вітрин магазинів.


11. Метамеризм - явище, коли два різних по спектру колірних зразка (два метамерні кольори) сприймаються однаково (як один колір) при даному освітлювачі.
При іншому освітлювачі ці ж два метамерні кольори виглядатимуть як різні кольори.
Індекс метамеризму (Metamerism Index) - чисельна оцінка колірної відмінності між двома різними по спектру колірними зразками (двома метамерними кольорами), при зміні освітлювача. Metamerism Index має бути < 4.


12. Контроль на відповідність освітлення стандартним вимогам перегляду
Для контролю на відповідність освітлення стандартним вимогам перегляду (D50) можна використовувати спеціальні фірмові стікери:
PIA/GATF RHEM Light Indicator або PANTONE® D50 Lighting Indicator.
На стікер нанесено 2 зразка спеціальної фарби.
Якщо освітлення відповідає стандартним вимогам перегляду (D50), стікер буде мати забарвлення одного кольору. Якщо не відповідає - на стікері буде видно стрічки різного кольору.

PIA/GATF RHEM Light Indicator
Стікер PIA/GATF RHEM Light Indicator

PANTONE® D50 Lighting Indicator
Стікер PANTONE® D50 Lighting Indicator


13. Настільні панелі для перегляду кольоропроб, бокси для перегляду об'ємних предметів

Коли порівнюється зображення на моніторі та на папері, бажано щоб світло від ламп освітлення не потрапляло на монітор. Тому рекомендується використовувати спеціалізоване обладнання:
- настільні панелі для перегляду кольоропроб (НП);
- бокси для перегляду об'ємних предметів (Б).
Але бажано, щоб на монітор не потрапляло і світло від НП чи Б.
Колірна температура білої точки навколишнього світла повинна бути в межах
± 200 К
від колірної температури ламп НП чи Б.



Теги:
Приміщення для роботи з кольором. Помещение для работы с цветом.
Умови освітлення. Условия освещения. Лампи освітлення. Лампы освещения.

За МИР!
Мир у всьому світі! Мир во всём мире! World peace!

Rambler's Top100