Калібрування і профілювання монітора, принтера. У Києві.
Досвід - більше 13 років. (067)1287851, Руслан.
Facebook. Livejournal.

Приміщення для роботи з кольором, digital darkroom

ЗМІСТ

Вступ.
1. ISO 12646, ISO 3664.
2. Приклади облаштування робочого місця кольорокоректора.
3. Приклади ламп освітлення для digital darkroom, Ra (CRI) від 90 і більше.
4. Настільні панелі для перегляду кольоропроб, бокси для перегляду об'ємних предметів.
5. Контроль на відповідність освітлення стандартним вимогам перегляду.
6. Яскравість поверхонь поблизу монітора.
7. Колірна температура ламп освітлення (Color temperature).
8. Color Rendering Index або Ra (CRI).
9. CQS (Color Quality Scale).
10. Метамеризм.
11. Що потрібно для забезпечення максимально точної екранної кольоропроби?
12. Додаток. Де йтиметься не про digital darkroom, але про освітлення на конкурсах та виставках фотографій.

 

Вступ

Приміщення для роботи з кольором. Умови освітлення. Про лампи.

Є певні вимоги до облаштування приміщення (робочого місця)
для роботи з кольором.
Вимоги описані в стандартах ISO 12646, ISO 3664.
Докладніше дивіться далі.

1. ISO 12646, ISO 3664

Існують міжнародні стандарти:

ISO 12646
"Graphic Technology - Displays for Color Proofing - Characteristics and Viewing Conditions"
- поліграфія (наприклад, якщо потрібно візуально порівнювати зображення
на екрані і надруковане зображення).

ISO 3664
"Viewing Conditions - for Graphic Technology and Photography"
- web-дизайн та обробка зображення на екрані (але без потреби порівнювати зображення на екрані і надруковане зображення).

Деякі ключові вимоги стандартів
ISO 12646, ISO 3664
Таблиця №1
Умови перегляду ISO P1 - умови
перегляду
віддрукованих
аркушів.
Температура
білої точки
CIE D50
(для джерела
світла
у приміщенні).
Яскравість освітлення
в приміщенні
2000 lx ± 500 lx.
Бажано
2000 lx ± 250 lx.
Індекс
кольоропередачі
джерела світла
ISO 3664:
90 або більше.

ISO 12646:
95 або більше.
Таблиця №2
Умови перегляду ISO P2 - умови
перегляду
віддрукованих
аркушів
при низькому
рівні освітлення.
Температура
білої точки
CIE D50
(для джерела
світла
у приміщенні).
Яскравість освітлення
в приміщенні
500 lx ± 125 lx.
Індекс
кольоропередачі
джерела світла
ISO 3664:
90 або більше.

ISO 12646:
95 або більше.
Таблиця №3
Умови перегляду ISO Монітор.
Температура
білої точки
ISO 3664:
CIE D65
(для монітора).

ISO 12646:
CIE D50
(для монітора).
Яскравість монітора В залежності
від яскравості
освітлення,
не менше 80cd/m2,
але якщо яскравість
освітлення 500 lx,
тоді
не менше 160cd/m2.
Яскравість
поверхонь
поблизу монітора
64 lx або менше,
а краще
32 lx або менше.

В приміщенні не повинно бути вікон,
якщо є вікна, дуже щільно закрийте штори (або жалюзі, або ролети).

Колір інтер'єру приміщення:
нейтральний матовий сірий колір, коефіцієнт відбиття 60% або менше.

Навколо монітора не повинно бути кольорових поверхонь (в тому числі одяг оператора). В ідеалі всі об'єкти інтер'єру у полі зору повинні бути сірими.

Козирок для монітора має бути темно-сірим або чорним.

В полі зору оператора не повинно бути дзеркал, блискучих предметів,
джерел світла.

Регулярна перевірка на відповідність усім вимогам стандарту.

2. Приклади облаштування робочого місця кольорокоректора

Малюнок 1.
digital darkroom
Приклад правильного облаштування робочого місця.
В полі зору оператора присутній лише сірий колір (або відтінки сірого). Фотографія на екрані виглядає цілком природно.


Малюнок 2.
digital darkroom
Приклад неправильного облаштування робочого місця.
В полі зору оператора присутній великий чорний об'єкт (тобто такий,
що відбиває світла менше, аніж випромінює чорна точка монітора),
або ж дуже мало світла у приміщенні.
Як наслідок - фотографія на екрані виглядає світліше.

Малюнок 3. digital darkroom
Приклад неправильного облаштування робочого місця.
В полі зору оператора присутній великий білий об'єкт (тобто такий,
що відбиває світла більше, аніж випромінює біла точка монітора),
або освітлення у приміщенні занадто яскраве.
Як наслідок - фотографія на екрані виглядає темніше.


Малюнок 4.
digital darkroom
Приклад неправильного облаштування робочого місця.
В полі зору оператора присутній великий оранжевий об'єкт
(або приміщення освітлене світлом з оранжевим забарвленням).
Як наслідок - фотографія на екрані виглядає синюватою.


Малюнок 5.
digital darkroom
Приклад неправильного облаштування робочого місця.
В полі зору оператора присутній великий зелений об'єкт
(або приміщення освітлене світлом з зеленим забарвленням).
Як наслідок - фотографія на екрані виглядає червонуватою.

3. Приклади ламп освітлення для digital darkroom,
Ra (CRI) від 90 і більше

Відповідно до ISO 12646 у приміщенні для роботи з кольором (digital darkroom) для освітлення оптимально використовувати спеціальні лампи освітлення, з корельованою колірною температурою 5000К та індексом кольоропередачі Ra (CRI) від 95 і більше.

Наприклад:
GRAPHICLITE® 100 COLOR VIEWING LAMPS (Color Rendering Index =95),
JUST Normlicht Color Control Daylight 5000 proGraphic (Color Rendering Index =98),
Osram COLOR proof T8 W/950 (Color Rendering Index =98),
Philips MASTER TL D 90 Graphica 950 (Color Rendering Index =98).

Відповідно до ISO 3664 у приміщенні для роботи з кольором (digital darkroom) для освітлення оптимально використовувати спеціальні лампи освітлення, з корельованою колірною температурою 5000К та індексом кольоропередачі Ra (CRI) від 90 і більше.

Наприклад:
Philips MASTER TL D 90 De Luxe 950 (Color Rendering Index =93),
Osram LUMILUX DE LUXE T8 W/954 (Rated Color Rendering Index >=90, Color Rendering Index >90).
Як варіант, можна розглянути якісні дорогі світлодіодні лампи:
High CRI (CRI 95+) Lights (Color Rendering Index =95, 5000К), вартість від 72$ за 4 штуки.

Зауваження, професійні лампи можна придбати у деяких продавців поліграфічного обладнання (інформацію, де можна придбати такі лампи, уточнюйте на сайті виробника ламп).

Зауваження, з часом професійні лампи "старіють", зменшується Ra (CRI), змінюється колірна температура білої точки. Тому час від часу старі лампи варто замінювати (залежить від експлуатаційних режимів,
орієнтовно кожні 6 місяців, загалом, уточнюйте у виробника ламп).

Зауваження, люмінесцентні лампи знімають з виробництва, можливо якийсь виробник ще виготовляє такі лампи, уточнюйте на сайті виробника ламп.

Зауваження, якщо у вас кілька кімнат чи робочих місць для кольорокоректорів, необхідно, щоб всі ці кімнати чи робочі місця були обладнані однаковими лампами освітлення.

4. Настільні панелі для перегляду кольоропроб,
бокси для перегляду об'ємних предметів

Коли порівнюється зображення на моніторі та на папері, бажано щоб світло від ламп освітлення не потрапляло на монітор. Тому рекомендується використовувати спеціалізоване обладнання:
- настільні панелі для перегляду кольоропроб (НП);
- бокси для перегляду об'ємних предметів (Б).

Але бажано, щоб на монітор не потрапляло і світло від НП чи Б.
Колірна температура білої точки навколишнього світла повинна бути в межах ± 200 К від колірної температури ламп НП чи Б.

5. Контроль на відповідність освітлення стандартним
вимогам перегляду

Для контролю на відповідність освітлення стандартним вимогам перегляду (D50) можна використовувати спеціальні фірмові стікери:
PIA/GATF RHEM Light Indicator або PANTONE® D50 Lighting Indicator.

На стікер нанесено 2 зразка спеціальної фарби.
Якщо освітлення відповідає стандартним вимогам перегляду (D50), стікер буде мати забарвлення одного кольору. Якщо не відповідає - на стікері буде видно стрічки різного кольору.

PIA/GATF RHEM Light Indicator
Стікер PIA/GATF RHEM Light Indicator

PANTONE® D50 Lighting Indicator
Стікер PANTONE® D50 Lighting Indicator

6. Яскравість поверхонь поблизу монітора

Відповідно до ISO 12646 Luminance (Lux) має бути в межах:
47-94 Lux (для монітора 120 cd/m2),
55-110 Lux (для монітора 140 cd/m2),
63-126 Lux (для монітора 160 cd/m2).

7. Колірна температура ламп освітлення (Color temperature)

Корельована колірна температура вимірюється у Кельвінах.
Згідно рекомендацій стандартів ISO 3664 та ISO 12646 колірна температура ламп освітлення у приміщенні для роботи з кольором (digital darkroom) має становити 5000K (CIE D50).

8. Color Rendering Index або Ra (CRI)

Color Rendering Index або Ra (CRI) - індекс кольоропередачі (загальний індекс передачі кольору).
Визначається як міра ступеня відхилення кольору об'єкта, освітленого даним джерелом світла, від його кольору при освітленні еталонним джерелом світла такої ж колірної температури.

Приклади:

Малюнок 1.
люмінесцентна лампа Philips MASTER TL D 90 Graphica 950
Верхній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені еталонним світлом
з колірною температурою 4460К.
Нижній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені тестовим джерелом світла.
Тестове джерело світла: люмінесцентна лампа
Philips MASTER TL D 90 Graphica 950,
Ra (CRI) 97, колірна температура: 4460K.


Малюнок 2.
LED-лампа Videx VL-A60e-09274
Верхній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені еталонним світлом
з колірною температурою 3910К.
Нижній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені тестовим джерелом світла.
Тестове джерело світла: LED-лампа Videx VL-A60e-09274, Ra (CRI) 82,
колірна температура: 3910K.


Малюнок 3.
noname люмінесцентна лампа
Верхній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені еталонним світлом
з колірною температурою 4200К.
Нижній рядок: 15 еталонних кольорів, які освітлені тестовим джерелом світла.
Тестове джерело світла: noname люмінесцентна лампа, Ra (CRI) 34,
колірна температура: 4200K.


Параметр Color Rendering Index або Ra (CRI) запропонований CIE у 1965році.

Для визначення Ra (CRI) джерела світла, фіксуються відхилення 14 еталонних кольорів (ці кольори визначені у стандарті DIN6169), які спостерігаються при направленні тестованого джерела світла на еталонні кольори. Параметр CRI розраховується як середнє арифметичне перших восьми індексів передачі кольору (R1-R8).

Приклади основних тестових еталонних кольорів:
TCS01 Light greyish red,
TCS02 Dark greyish yellow,
TCS03 Strong yellow green,
TCS04 Moderate yellowish green,
TCS05 Light bluish green,
TCS06 Light blue,
TCS07 Light violet,
TCS08 Light reddish purple.

Приклади додаткових тестових еталонних кольорів:
TCS09 Strong red,
TCS10 Strong yellow,
TCS11 Strong green,
TCS12 Strong blue,
TCS13 Light yellowish pink,
TCS14 Moderate olive green.

Інколи використовується ще й такий додатковий 15-й тестовий колір:
TCS15 Japanese Skin (цей колір відсутній у стандарті DIN6169).

Перші вісім основних еталонних кольорів - це ненасичені кольори, які менш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром.

Шість додаткових еталонних кольорів - це насичені кольори, які було додано в набір еталонних кольорів у 1974році, ці насичені кольори більш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром.

Відповідно, індекси кольоропередачі шести додаткових еталонних кольорів можуть бути істотно нижчі, аніж у перших восьми еталонних кольорів.

Для так званих білих світлодіодів особливо низьким може бути індекс кольоропередачі 9-го еталонного кольору (TCS09, Strong red, насичений червоний колір).

Ra (CRI) згідно ISO 3664 має бути 90 або більше. Спеціальні індекси передачі кольору для кольорів R1-R8 повинні бути 80 або більше.

Ra (CRI) згідно ISO 12646 має бути 95 або більше. Спеціальні індекси передачі кольору для насичених кольорів R9-R14 повинні бути не нижче 85.

Головні недоліки методики CRI:
- використання ненасичених кольорів (які менш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром),
- усереднення індексів R1-R8 (це може призводити до того, що навіть сильний колірний зсув для одного зразка не істотно вплине на середнє значення, отже загальний індекс кольоропередачі залишиться високим).
На жаль, в деяких випадках за допомогою CRI не можна визначити якість джерела світла, наприклад для світлодіодів.

Національним інститутом стандартів і технологій США (NIST) була запропонована нова методика оцінки якості кольору - CQS (Color Quality Scale).

9. CQS (Color Quality Scale)

При вимірюваннях за методикою NIST, замість індексу Ra використовується індекс Qa.

Індекс Qa визначається на основі 15 більш насичених еталонних кольорів (VS1-VS15), які більш схильні до спотворень при освітленні джерелом світла зі специфічним спектром.

CQS визначається як корінь з суми квадратів колірних зсувів для кожного з 15 еталонних кольорів, відповідно, сильний колірний зсув навіть для одного зразка істотно зменшить загальний індекс кольоропередачі.

NIST рекомендує використовувати дві модифікації індексу Qa:
Qf (Color Fidelity Scale) - штрафує за будь-які відхилення кольору (у тому числі і збільшення насиченості) знижуючи індекс, може рекомендуватись для вибору освітлення: фарб, зразків барвників, тканин, студій художників,
QP (Color Preference Scale) - штрафує за зміну тону та зменшення насиченості зменшуючи індекс, але заохочує збільшення насиченості збільшуючи індекс, може рекомендуватись для вибору освітлення вітрин магазинів.

10. Метамеризм

- явище, коли два різних по спектру колірних зразка (два метамерні кольори) сприймаються однаково (як один колір) при даному освітлювачі.
При іншому освітлювачі ці ж два метамерні кольори виглядатимуть як різні кольори.

Індекс метамеризму (Metamerism Index) - чисельна оцінка колірної відмінності між двома різними по спектру колірними зразками (двома метамерними кольорами), при зміні освітлювача.
Metamerism Index має бути < 4.

11. Що потрібно для забезпечення максимально точної
екранної кольоропроби?

Про це читайте на сторінці: "Екранна кольоропроба, soft proofing".

12. Додаток. Де йтиметься не про digital darkroom,
але про освітлення на конкурсах та виставках фотографій

Особливе значення має суб'єктивне враження від фотографій, які оцінюються на конкурсах чи виставках.
Тому фотографії для конкурсу чи виставки повинні бути оптимізовані для умов перегляду на конкурсі чи виставці.

Звісно, що можна рекомендувати умови перегляду ISO 12646.

Але, флуоресцентні чи світлодіодні лампи, які б відповідали ISO 12646, досить дорогі ( ~20 доларів / 1штука), а дешеві флуоресцентні чи світлодіодні лампи не відповідають ISO 12646 і не рекомендуються для таких задач. Отже, багато фотографів не мають доступу до освітлювальних ламп, які відповідають умовам перегляду ISO 12646.

Тому необхідно встановити, в яких напрямках можна розширити допуски при мінімальному впливі, якщо практичні міркування передбачають відступ від стандарту ISO 12646.

Як кажуть, на сприйняття фотографії найменше впливає зменшення корельованої колірної температури джерела світла. Виходячи з цього, для поставленої задачі можна рекомендувати такі джерела світла,
як вольфрамові лампи (або фільтровані вольфрамові лампи) з корельованою колірною температурою від 2800К до 5000К.



Теги:
Приміщення для роботи з кольором. Умови освітлення. Про лампи. Digital darkroom. ISO 12646. ISO 3664. D50. CRI.